Dagens krönika

Idag var jag hos tandläkaren.

Jag känner flera som har tandläkarfobi eller heter det tandläkarskräck? Vissa vill helst inte gå dit och andra gör det bara inte. Jag går dit, varje år, varje gång jag blir ditkallad och hör och häpna, jag till och med tar kontakt med dem om jag känner att jag inte varit där på ett tag. Inte för att jag tycker om stället utan för att jag tycker det är viktigt med rena och hela tänder. Jag är också en av dem som inte tar bedövning när det behövs borras, (vilket det behövs varje år) för att jag tycker att det inte gör någon speciell skillnad.

För att återkomma till besöket idag. Jag satte mig i stolen som vanligt, fick gapa stort, ha en massa verktyg i munnen, höra på det ständiga tandläkarspråket, lära mig att borsta tänderna, gapa stort igen och spotta..men inget klistermärke? Sen när slutade det ge klistermärken? När man började gå dit själv? Jag minns inte. Jag fick ju till och med höra ordet "duktigt" for god sake! Och när jag ändå måste höra det och känna mig som en tio-åring igen kan jag väl lika gärna få ett jäkla klistermärke som plåster på såren också! Men nej. Jag fick bara ett: ha det bra, vi ses nästa vecka, hej då.

Och vad är det med tandläkare att prata med en när man ligger bakåt böjd i en stol, har fullt med verktyg i munnen och en lampa lika stark som solen själv i ögonen?! Jag fattar inte! "Börjar skolan nu eller har du slutat och jobbar?" "Mgfhrmm." "Skolan?" "Mfhrgmm!" "Okej..dricker du mycket läsk och äter godis?" "Mhgrrmsj!" "Läsk?" "Mfhhgtgght!!" Nej, jag förstår det verkligen inte, och ingen lust hade jag att förklara vad jag egentligen sa heller när jag fick sätta mig upp igen.

Och det här med tandläkarspråket, jag undrar om det egentligen vet vad den andra säger eller om det bara drar till med något som låter bra? "Komposita 2" "Komposita 2 och 3?" "2" "Ocklusal komposita 4 och 8" Översättning tack?! Det är mina tänder ni pratar om!

Hur som helst fick jag veta idag att jag kommer att behöva laga två av mina visdomständer som fått fickor med bakterier i. Fickor? Som byxfickor? Jag har i alla fall hört att det gör väldigt ont att laga dem och lagningen "...kanske ändå inte håller så bra, oftast måste man komma tillbaka igen efter några år." Ja, jag fick välja på det eller att dra ut dem. (Har hört att det också gör rätt ont.) Gulp! Tror att det svartnade lite för ögonen när han berättade det. Schyssta val..men jag ska nog göra ett moget och eftertänksamt beslut.

Komposita, nu ska du få se på andra bullar.


Kommentarer
Postat av: melissa

svar; håller med dig :)

2008-08-11 @ 18:16:17
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Anna

var stark...fixa tänderna. Jag ska dit den 26:e o påbörja tandvård för ca 15000 jävla kronor...ja femtontusen.inte en nolla fel. :(

När jag är klar ska jag ha en hel låda med klistermärken!!!

wish me luck!

kram moster

2008-08-11 @ 21:57:28
Postat av: Anonym

haha aråå, det är faktist himla nice:)håller du på me pollar eller

2008-08-11 @ 22:20:49
URL: http://juuuliaao.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

svar: ja testa det där med att ha det på ögonfransarna vettja, det funkar faktiskt :D

2008-08-11 @ 22:57:43
URL: http://idahbjork.blogg.se/
Postat av: Revin

Hahaha underbart babe.. be strong!

2008-08-11 @ 23:20:14
URL: http://revin.blogg.se/
Postat av: mamma

Hjärtat mitt, om du behöver ett råd eller tips?

Laga och att byta lagningar och ständig röntgen för att hålla koll e dyrt. Visdomständerna har du ingen användning av de är bara ivägen och svåra att komma åt. dessutom försämrar de dina cheekbones ;) Att dra ut dem låter brutalt, men det är inte så farligt. ta ordentligt med bedövning (den kommer du inte undan) Svullen och blöder resten av dagen men sen är det ur världen, de kommer ju aldrig tillbaka.

Tror du redan vet hur du bäst gör.

Pöss :)

2008-08-12 @ 08:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0